14e dag - Reisverslag uit Tiebas, Spanje van Peter Bergen - WaarBenJij.nu 14e dag - Reisverslag uit Tiebas, Spanje van Peter Bergen - WaarBenJij.nu

14e dag

Door: Peter van Bergen

Blijf op de hoogte en volg Peter

30 Mei 2018 | Spanje, Tiebas

Wat een dag vandaag! In 1 woord WAUW.
Vanochtend een lekker ontbijt in de refugo gehad, die gerund wordt door twee vrijwilligers die 2 weken dan daar zitten, en pelgrims ontvangen. En weer afgelostworden door 2 andere vrijwilligers. Dus Dir wordt de dag om de Pyreneeën over te gaan. Maar eerst in saint Jean pied de port komen. Is ook nog 30 km. Hier aangekomen effen de bandjes controleren. Heb deze vanuit Zundert nog niet bijgepomp. En wat denk je hoefde er maar een 0,5 bar bij gedaan te worden. Ook de innerlijke mens maar even op orde gebracht met een colatje en wat koeken. Het eerste stuk was nog omhoog en weer wat dalen, maar om 10:30 uur begon de klim dan toch. Met een mooi verzetje was deze mooie klim aardig te doen, ondanks dat alle spullen aan mij fiets ook mee moeten. Het was bewolkt dus het uitzicht was wat minder, maar daarom niet minder mooi. Ook waren er meer pelgrims te zien veel wandelaar en enkele fietsers. Na 1 uur en 3 kwartier klimmen kwam eindelijk de top in zicht met ern klein kerkje. Op de top genoten van de zon, want asn de Franse kant was het bewolkt en de Spaanse kant zonnig. Hier ook maar gelijk geluncht. Na een uur toch maar verder gegaan, en genoten van de afdaling. Want na het klimmen mag je wel beloond worden. Nu in het Spaanse land “Baskenland”. Ik had voor mezelf besloten om tot 15:00 uur door te rijden en dan een slaapplek gaan zoeken. Maar de lucht voor me werdt wel heel donker. Toch maar mijn regenkleding aan gaan doen. Eenmaal bij een gevonden hotel aan gekomen was deze gesloten. Dan maar door naar een auberge 20 km verder op. Inmiddels was het gestop met regenen. Toch maar mijn regenkleding aanhouden. Ben er bijna.
Maar voor ik er was een heel venijnig klimmetje van meer dan 10%. Voelde mijn beentjes wel na z’n lange dag. Was blij dat ik er was en een goede slaapplek heb gevonden al hier. Slaap op een kamer met een ouder echtpaar uit Frankrijk, die asn het wandelen zijn. Met hun samen Nasr de locale bar geweest en hier heerlijk gegeten. Was leuk hey contact met dit echtpaar. Dan denk je de Franse taal is mogelijk, maar dan Spaans.....

Afgelegde afstand 120 km
Weer 15 - 22 graden eerst bewolkt later wat zon en later regen

• 30 Mei 2018 - 20:20

John Van Der Veeken:

Vanavond weer geen tentje zetten.
    Geluksvogel
    Blij om te horen dat je er nog steeds van kunt genieten
    Hou vol we zijn trots op je

• 30 Mei 2018 - 20:34

Ferry:

Wat ben je al een eind op weg zeg. Frankrijk ligt al weer achter je. Leuk joh al die verhalen en mensen die je tegenkomt.
    Ik wens je alvast welterusten......uhhhh in het Spaans; Duerme bien Peter.

• 30 Mei 2018 - 20:36

Dion :

Wederom een leuk stukje geschreven. Praten met handen en voeten lijkt je ook goed af te gaan.
    En toch weer een flink stuk door de bergen gefietst. Veel succes nog !

• 31 Mei 2018 - 04:54

Kees Vd Aarssen:

En weer een land dat afgestreept kan worden: au revoir France.

• 31 Mei 2018 - 06:32

Gerard Van Eijk:

Mooi gedaan de pyreneeën over toppie een hele klim blij dat het goed met je gaat en veel succes en blijven genieten komt allemaal goed. Groetjes Gerard

• 31 Mei 2018 - 07:07

Adrie Van Bergen :

Ik geniet van de verslagen.

• 31 Mei 2018 - 08:10

Jurriën:

Zo te zien gaat het erg soepel! Straks ben je er al anderhalve week eerder. Succes Peter nog met de laatste loodjes!

• 31 Mei 2018 - 08:43

Wendy:

Twee weken onderweg en al in Spanje aangekomen. Wat ga je snel. Het mooiste stuk van je tocht is volgens mij begonnen. Goed om een foto van je te zien trouwens. Ik vroeg me net af of je al een baard en lange haren hebt maar ik zie dat je persoonlijke verzorging oke is.

• 31 Mei 2018 - 18:57

Ivo:

De eerste zware klimmen heb je getrotseerd, goed man!!!! Je wordt beloond met een mooie omgeving en leuke mensen. Volhouden hè vent!!!